Heeft u een eenmanszaak? Dan heeft u een paar maanden geleden van de Belastingdienst een nieuw btw-identificatienummer ontvangen dat u per 1 januari 2020 moet gaan gebruiken.
Waarom krijgt u een nieuw btw-nummer?
Het oude btw-nummer was nog gekoppeld aan het BSN-nummer (burgerservicenummer) van de ondernemer. Nu is er veel weerstand geweest tegen het gebruik van het BSN in het btw-nummer van eenmanszaken. De Autoriteit Persoonsgegevens oordeelde begin 2019 zelfs dat het privacygevoelig, onwenselijk en onrechtmatig is. Vandaar dat er een ander systeem moest komen.
Het nieuwe btw-identificatienummer (btw-id) bestaat uit 14 tekens: landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en een controlegetal van 2 cijfers.
Wat moet u met het nieuwe btw-nummer doen?
Zorg ervoor dat u het vanaf 1 januari 2020 op de volgende manieren gebruikt in alle contacten met klanten en leveranciers:
- Vermeld het btw-id op uw facturen en briefpapier.
- Vermeld het btw-id op uw website.
- Geef het door aan uw administratiekantoor.
- Geef uw btw-id door aan (buitenlandse) leveranciers.
- Neem gewijzigde btw-id’s van klanten en leveranciers op in uw administratie.
Wat doet u met het oude btw-nummer?
Het oude btw-nummer blijft u gebruiken voor communicatie met de Belastingdienst. Ze noemen dit nummer vanaf nu het omzetbelastingnummer.
Bron: Kvk.nl
Over ons
Adivision Administraties is uw boekhouder in Nieuwkoop, Nieuwveen, Zevenhoven, Ter Aar, Langeraar en Noorden.