Heeft u een eenmanszaak? Dan heeft u een paar maanden geleden van de Belastingdienst een nieuw btw-identificatienummer ontvangen dat u per 1 januari 2020 moet gaan gebruiken.

Waarom krijgt u een nieuw btw-nummer?

Het oude btw-nummer was nog gekoppeld aan het BSN-nummer (burgerservicenummer) van de ondernemer. Nu is er veel weerstand geweest tegen het gebruik van het BSN in het btw-nummer van eenmanszaken. De Autoriteit Persoonsgegevens oordeelde begin 2019 zelfs dat het privacygevoelig, onwenselijk en onrechtmatig is. Vandaar dat er een ander systeem moest komen.

Het nieuwe btw-identificatienummer (btw-id) bestaat uit 14 tekens: landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en een controlegetal van 2 cijfers.

Wat moet u met het nieuwe btw-nummer doen?

Zorg ervoor dat u het vanaf 1 januari 2020 op de volgende manieren gebruikt in alle contacten met klanten en leveranciers:

  • Vermeld het btw-id op uw facturen en briefpapier.
  • Vermeld het btw-id op uw website.
  • Geef het door aan uw administratiekantoor.
  • Geef uw btw-id door aan (buitenlandse) leveranciers.
  • Neem gewijzigde btw-id’s van klanten en leveranciers op in uw administratie.

Wat doet u met het oude btw-nummer?

Het oude btw-nummer blijft u gebruiken voor communicatie met de Belastingdienst. Ze noemen dit nummer vanaf nu het omzetbelastingnummer.

Bron: Kvk.nl

Over ons

Adivision Administraties is uw boekhouder in Nieuwkoop, Nieuwveen, Zevenhoven, Ter Aar, Langeraar en Noorden.